Noa

Noa Rey Mayordomo

RERLECTIE OP MINOR

Terugblikkend op deze minor en mijn eigen beeldend werk, besef ik dat het een behoorlijke uitdaging voor me was. Tijdens mijn creatieve proces stuitte ik regelmatig op obstakels, met name omdat ik moeite had om een concreet eindresultaat voor ogen te zien, aangezien ik verschillende aspecten tegelijkertijd aanpakte. Ook de vorm van presentatie vond ik lastig, mogelijk omdat mijn ideeën wellicht te ambitieus waren om ze volledig zoals gepland uit te voeren. Desondanks ben ik zeer tevreden met het uiteindelijke resultaat.  Ik ben blij dat ik naast het lasersnijden ook heb geleerd coderen. De toevoeging van de video van de morié-codes naast het beeldend werk vind ik zeker waardevol.

Ik denk ook dat mijn eigen creatieve proces werd belemmerd door de uitdagingen in het educatieve gedeelte. Er bleek verschil tussen de verwachtingen van de opdrachtgevers en de beschikbare tijd en inzet voor de opdracht. Het onderzoek, hoewel cruciaal, nam veel tijd in beslag, waardoor we niet direct met de praktische uitvoering konden beginnen. We hebben meerdere versies gemaakt van wat nu het educatieve product is, waarvoor we meer tijd hebben besteed dan aanvankelijk gepland was, om de opdrachtgevers niet teleur te stellen. Uiteindelijk ben ik tevreden met het eindresultaat, en het hele onderzoeksproces heeft me veel geleerd. Toch zou ik aanbevelen om duidelijkere en striktere richtlijnen te stellen voor zowel de opdrachtgevers als de studenten bij de educatieve opdracht, zodat iedereen helder is over de verwachtingen en verplichtingen.

EIND VIDEO EN TIJDELIJKE COMPOSITIE

VIDEO

In de video toon ik diverse codes waarin ik mijn onderzoek naar het weergeven van een moiré-code heb vastgelegd. Deze video wordt in een loop weergegeven op een tabel naast het ruimtelijk werk. Nadat ik de video naast het ruimtelijk werk had gelegd kwam ik er achter dat er teveel verschillende kleuren in de video zit. Hierom heb ik er voor gekozen om een nieuwe video te maken waarin alleen de hoofd kleuren: wit, zwart, roze en geel te zien zijn.

ROOSTERS EN POSTERS

VERVEN EN MONTEREN

Voor het ophangen van de roosters overwoog ik een onzichtbaar ophangsysteem. Na wat onderzoek kwam ik uit bij een ophangsysteem dat normaal gesproken wordt gebruikt voor spiegels. Ik had een plaat aan een frame bevestigd, maar merkte al snel dat het lastig was om de poster erachter te monteren. Dit zou tot tijdsdruk leiden, aangezien ik pas op dinsdag 9 januari op school kon printen vanwege de hoge kosten bij een drukkerij. Daarom heb ik besloten om het rooster te versterken met metalen hoeken. Aan de bovenkant van elk rooster zijn nu twee haken bevestigd die in de muur geboord kunnen worden. Op deze manier kan het rooster eenvoudig op de poster worden gemonteerd, die al aan de muur hangt.

Tijdens mijn vakantie heb ik besloten om de rasters opnieuw te verven. Eerst bracht ik een primer aan en gebruikte vervolgens een nieuwe matte spuitbus. Dit leidde echter tot ongewone vlekken op het raster, waardoor ik geen andere optie had dan handmatig te schilderen.

Het materiaal bleek erg delicaat; zelfs na het aanbrengen van tien lagen verf op het blauwe raster waren er nog steeds storende vlekken zichtbaar. Daarom heb ik besloten om het blauwe raster uiteindelijk zwart te verven. Dit was gebaseerd op het feit dat zwart al in het ontwerp voorkomt.

RUIMTELIJK WERK

Mijn eerste idee was om twee grote posters met een moiré-effect te printen, één op normaal papier en één op transparant plastic, zodat ik grote werken in de ruimte kon hangen. Helaas is transparant plastic 20 euro per 40 cm. Omdat dit idee niet mogelijk was, heb ik gekeken naar wat nog meer mogelijk was. Ik kwam uit op MDF. Dit materiaal is goedkoop maar sterk genoeg om een werk van te maken. Ook is dit materiaal snel te lasersnijden.

Omdat ik al vaker heb gelasersneden, heb ik de kans gekregen om te leren hoe het hele proces werkt, zodat ik het alleen kan doen. Mijn ontwerpen bestaan uit veel lijnen, waardoor de lasersnijder langzaam moest gaan omdat het anders zijn kracht verloor. Hierdoor ging het de eerste keer helaas mis… De lasersnijder moest nog langzamer. Dit betekende dat ik tussen de 2 en 3 uur moest wachten per plaat. Toen de platen eindelijk klaar waren, heb ik ze verhoogd en geverfd. Ik heb gekozen voor de kleur blauw, geel en roze omdat deze kleuren een sterke kleur contrast hebben. Achter de plaat komt een andere plaat met hierop een poster met een moiré-effect.

Ik had verschillende ontwerpen gemaakt met cirkels. Het effect werkte goed, maar het paste niet bij de rest. Ook deed de kleur afbreuk aan het geheel. Hierom heb ik ervoor gekozen om alle posters zwart-wit te houden. Ook kreeg ik de feedback om het hout nog een keer te verven. 

TEST RUIMTELIJK WERK

Om te kijken of het moiré-effect ook zichtbaar is in een fysieke ruimte als ruimtelijk object, heb ik een test gemaakt. Ik heb één patroon geprint en vervolgens hetzelfde patroon laten lasersnijden uit papier. Hieruit kwam ik erachter dat het lasersnijden van één ontwerp een uur duurt. Dit is handig om te weten, want als ik het in hout zou willen snijden, duurt het nog langer.

Het uitgesneden ontwerp gaf een gevoel van beweging. Heerco merkte op dat dit ook een illusie gevoel gaf en dat de toevoeging van de wind leuk was. Vervolgens hield ik het uitgesneden blad voor de poster. Zoals te zien is in de video, is het moiré-effect zichtbaar! Hier ben ik super blij mee. Na feedback over het ruimtelijke ontwerp en de animatie ga ik het ruimtelijk werk ook in kleur doen.

ANIMATIE TESTEN OP TV EN BIEMER

Nadat ik feedback had ontvangen van het ruimtelijke zwart wit ontwerp kreeg ik de tip om het werk in kleur en digitaal te maken. Hiervoor heb ik in After Effect animaties gemaakt. De locatie van de expositie is erg licht waardoor projecteren waarschijnlijk niet gaat werken. Omdat het moïre effect te versterken dacht ik er aan om de video’s op oude tv te laten zien. Na feedback kreeg ik te horen dat het ruimtelijke ontwerp sterker is. De video’s zijn goed maar deze kunnen ook gecodeerd worden. De kleur is leuk maar ik moet goed kijken of het niet te veel wordt. Ik heb besloten om de animaties te coderen en het werk ruimtelijk maken.  

CODEREN

Digital Arts (Un)plugged

Met p5js heb ik verschillende codes gemaakt. Ik wilde kijken wat voor moire effecten ik kon creëren. De laatste code hierboven weergegeven vond ik het interessante. Ik begon met een golf, vervolgens heb ik de golf aangepast dat er meer lijnen zichtbaar zijn en de golf over de andere golven heen ging. Hierdoor ontstaat er een moire effect. Vervolgens heb ik de golf in een loop gezet. Hierna heb ik gekeken welke kleur het effect her sterkt overbrengt. Bij de afbeelding links onder heb ik de golf laten reageren op geluid. Als een bezoeker geluid maakt wordt dit opgenomen waardoor de blauwe golf rood kleurde. Hoe hard het geluid hoe roder de golf kleur. 

Zoals ik eerder aangaf vond ik coderen niet zo leuk, ik loop vaak vast tijdens het programmeren van de codes. Toch ben ik super blij dat ik het gedaan heb. Ik snap nu veel beter hoe het progamma werkt en ben blij met de codes die ik het gecreëerd. Ik denk wel dat het nog beter kan maar voor nu wil ik me graag focussen op een ruimtelijk ontwerpt.

Voor nu probeer ik zoveel mogelijk verschillende codes te maken zodat ik op het einde kan kiezen wat ik wil laten zien op de expositie.

Bronnen:

https://codepen.io/search/pens?q=moire+&cursor=ZD0xJm89MCZwPTI=

https://codepal.ai/code-generator/java

EDIT CODES: 

Noice Wave als uitgangs punt: https://editor.p5js.org/noarey/sketches/rzHzLmfjD

 1: https://editor.p5js.org/noarey/sketches/dCpkR3qvB

2: https://editor.p5js.org/noarey/sketches/qdd-HPRST

 3: https://editor.p5js.org/noarey/sketches/FOZIT_L-N

4: https://editor.p5js.org/noarey/sketches/OfKcs1p3B

Noice wave reageert op geluid: https://editor.p5js.org/noarey/sketches/wHueJ7fUZ

SCHETSEN PATRONEN

moire5
moire2
moire3
moire4

Zelf patronen tekenen die een bewegende illusie creëren. Vervolgens heb ik gekeken wat er gebeurt als je hetzelfde patroon op elkaar legt. Hierdoor ontstaan er nieuwe patronen. Daarna heb ik gekeken wat er gebeurt als je de kleur aanpast en een achtergrond toevoegt. Ook heb ik me beziggehouden met het maken van optische kubussen.

Ik vind de eerste patronen goed gelukt. De kubussen lijken veel op zeshoeken, totdat je ziet dat het kubussen zijn. Wat wel goed lukt bij de kubussen is een kleurillusie. Bijvoorbeeld, de roze kubussen lijken oranje.

moire

MOIRÉ EFFECT CONCEPT

Optische illusies hebben ongetwijfeld voor verwarring gezorgd. Je bent ervan overtuigd dat er beweging in een plaatje zit, terwijl dat niet het geval is. Dit wekte mijn nieuwsgierigheid; hoe komt het dat we dingen waarnemen die er eigenlijk niet zijn?

Hoewel we vaak denken dat onze ogen verantwoordelijk zijn voor illusies, is het eigenlijk ons brein dat ons voor de gek houdt. Optische illusies werpen licht op hoe we visuele dingen waarnemen. Onze hersenen zorgen ervoor dat de informatie die onze ogen oppikken wordt verwerkt, zodat we bewust worden van wat we zien. Onze hersenen zijn zeer nuttig, maar kunnen ook behoorlijk lui zijn. Onze hersenen, die streven naar efficiëntie, vullen informatie in op basis van context en situatie, wat leidt tot situaties waarin we dingen waarnemen waarvan later blijkt dat ze slechts illusies zijn.

Mijn fascinatie voor optische illusies heeft me aangezet tot het onderzoeken van het Moiré-effect. Met behulp van verschillende technieken wil ik bewust diverse moiré-effecten genereren om hun schoonheid te accentueren. Dit wil ik doen door middel van coderen en een ruimtelijk werk.

MOIRÉ EFFECT

Wat is moiré-effect

Het moiré-effect is een visueel fenomeen dat optreedt wanneer twee regelmatige roosters of patronen over elkaar gelegd of samengevoegd op een manier die een nieuw, onbedoeld patroon creëert met een uiterlijk van onregelmatige, golvende of geribbelde lijnen. Dit effect kan worden waargenomen in verschillende contexten, waaronder bij drukwerk, textiel en digitale beeldvorming. Moiré-patronen zijn meestal het gevolg van de interferentie of interactie tussen de twee rooster patronen. Wanneer de roosterlijnen van het ene patroon niet perfect uitgelijnd zijn met de roosterlijnen van het andere patroon, ontstaat er een nieuwe reeks lijnen of vormen die niet aanwezig waren in een van de oorspronkelijke patronen.

Hier zijn enkele veelvoorkomende voorbeelden waar het moiré-effect kan optreden:

  • Drukwerk: Wanneer twee roosters worden gecreëerd door de stippen of lijnen in het drukproces, zoals bij rasterdruk of bij het scannen van een gedrukt beeld.
  • Textiel: Moiré-patronen kunnen voorkomen in stoffen, vooral wanneer twee geweven of bedrukte patronen elkaar overlappen.
  • Digitale beeldvorming: Op digitale schermen kunnen moiré-patronen optreden wanneer twee roosters of patronen, zoals de pixels op een scherm en het rooster van een gescand beeld, met elkaar interageren.

Het dynamische beeld dat wordt gecreëerd door het moiré-effect is eigenlijk een visuele illusie. Dit betekent dat wat we waarnemen met betrekking tot beweging en verandering in het patroon niet echt aanwezig is in de fysieke wereld. Het menselijk visuele systeem is gevoelig voor bepaalde patronen en kan patronen en beweging suggereren, zelfs als deze er niet zijn.

Bij moiré-patronen lijkt het alsof er golven of verschuivingen optreden in het patroon, terwijl dit in werkelijkheid het gevolg is van de interactie tussen de twee overlappende roosters. Onze hersenen proberen deze interactie te interpreteren en zien er een dynamisch element in, wat leidt tot de illusie van beweging.

Dit aspect van het moiré-effect maakt het extra interessant, omdat het aantoont hoe onze perceptie van visuele informatie soms subjectief en bedrieglijk kan zijn. Het roept vragen op over hoe we de wereld om ons heen waarnemen en interpreteren, en hoe ons brein vaak invult wat het denkt te zien, zelfs als dat niet overeenkomt met de werkelijkheid. Het maakt het experimenteren met en waarderen van het moiré-effect als een vorm van visuele kunst des te boeiender.

Bronnen: https://www.hersenstichting.nl/de-hersenen/werking-van-de-hersenen/

https://www.grobet.be/nl/blog/wat-is-het-moire-effect-en-hoe-vermijd-je-het

https://fotografievoorbeginners.nl/moire-effect-voorkomen/

Onderzoek kleur en moiré-effect

illusie
illusie2

Om het moiré-effect te begrijpen, heb ik zelf een patroon gemaakt en dit afgebeeld met verschillende kleuren en in licht-donker contrast.

De eerste afbeelding linksboven toont een patroon gemaakt van lijnen die ik heb bewogen in een golfpatroon. Vervolgens heb ik hier een raster van rechte lijnen met dezelfde afmetingen overheen geplaatst, waardoor een beweging ontstaat die er eigenlijk niet is. Uit dit onderzoek blijkt ook dat de beweging beter zichtbaar is op een donkere achtergrond.

TOP 3 CONCEPTEN

Na de feedbackrondes kwam ik erachter dat ik nog niet zeker ben over de concepten die ik in gedachten had. Daarom ga ik me meer verdiepen in de mogelijkheden en nadenken over wat ik het liefst zelf wil maken. Tijdens mijn onderzoek kwam ik het moiré-effect tegen, en ik wil me hier verder in verdiepen.