Noa

Noa Rey Mayordomo

Eindreflectie

Tijdens het atelier heb ik geleerd dat het oké is om meerdere ideeën te hebben. Ik begon met het concept voor een broekenreeks, vervolgens ontstond het idee voor een jas met een tattoo en daarna raakte ik geïnspireerd door de jas van een matador. Hoewel dit creatieve proces mij veel voldoening gaf, bracht het ook de nodige stress met zich mee. Normaal gesproken ben ik iemand die vroeg begint, zodat ik ruimte heb om fouten te maken. Echter, doordat ik dit keer wat later begon, moest ik echt al mijn tijd benutten. Bovendien verliepen sommige zaken niet zoals gepland.

Ik had oorspronkelijk het idee om de mouwen met een patroon te lasersnijden, maar omdat dit niet meer mogelijk was, moest ik op zoek naar een alternatief. Tot mijn verrassing ben ik eigenlijk blijer met hoe de mouwen er nu uitzien in vergelijking met mijn oorspronkelijke idee. Ik ben trots op het eindresultaat, maar ik besef dat ik de volgende keer meer tijd moet besteden aan het zorgvuldig afwerken van de jas.

Semester 2: Licht Jas

Details Licht Jas

De onderkant en de bovenkant van de zakken van de rode jas zijn geborduurd met geel draad. Het rugstuk en de zakken zijn rood/paars. Ik heb deze geborduurd aan de jas met groen draad omdat dit tegenovergestelde kleuren zijn en het hierdoor nog meer opvalt. De bei is het logo van de jas. 

De bei is ook een bekend logo van Gucci, gucci is een lux merk wat alleen voor de rijke wordt beschouwd. Net als dat het lichtpak met goud een status van de beste/hoogste aangeeft. 

Mouwen

Omdat ik de mouwen had gebruikt voor het rugstuk moest ik iets verzinnen voor de mouwen. Ik dacht er aan om bloemen te borduren maar dan zou ik de jas niet afkrijgen. Tijdens feedback kreeg ik te tip om te kijken voor patches. Ik ging hiervoor naar de markt waar ik gouden bloemen tegen kwam. Ook vond ik mesh met hierop blauwen bloemen met glitters.

Thuis heb ik gekeken wat het beste bij de jas en mijn concept paste. Ik vond de blauwen bloemen te druk. De gouden bloemen zijn traditioneel wat ook meer aansluit bij de bestaande matadors jassen. Het goud geeft ook een hoge status aan. Het gouden tintje en de glinsterende gouden borduur bloemen op de jas geven licht als er licht op schijn, wat ook bij de lichtpakken van de matadors te zien is. Alle bloem patronen zijn symetrisch aan de jas bevestig net als de grafische ontwerpen. Dit versterkt de vorm van de jas.

Lasersnijden en borduren

Tijdens het lasersnijden ging het eerste ontwerp fout. De tekening was niet goed uitgelijnd met de stof. Hierom moest ik improviseren en heb ik er voor gekozen om de mouwen van de andere jas te gebruiken voor het rug stuk. 

Ook heb ik een rand met franjes aan de onderkant geborduurd en aan de zakken. Ik heb gekozen voor geel omdat dit ook weer onderdeel is van de vlag van Valencia en het contrast groot is waardoor het meer opvalt. Ik zij dat ik niet meer zou borduren maar ik vindt het toch een toegevoegde waarde hebben.

Verven

Ik heb er voor gekozen om de jas rood te maken. Omdat de matadors jassen vaak felle kleuren hebben. Ook is rood onderdeel van de vlag van Valencia waar mijn familie vandaan komt. 

Mijn plan is om van 2 jassen 1 jas te maken. Dit is ook makkelijker te bewerken met de lasersnijder. En geeft wat meer contrast.

Digitale ontwerpen

In het begin dacht ik er aan om traditioneel ontwerpen te maken. Dit vond ik niet spannend genoeg. Hierom heb ik de bloemen figuratief in mijn eigen stijl weer gegeven. Alle ontwerpen zijn symmetrisch wat ook weer overeen komt met de traditionele ontwerpen. 

De bij heb ik uiteindelijk uit me ontwerp gehaald omdat dit te veel afleidt. Hierom heb ik de logo als bij gemaakt en boven het rugstuk bevestig.

Eind ontwerp voor de rug is de afbeelding links boven. 

Collages

Onderzoek EL TRAJE DE LUCES

DE GESCHIEDENIS VAN EL TRAJE DE LUCES

Het ‘lichtpak’ of el traje de luces is een mode-ensemble met glinsterende gouden details, doordrenkt van geschiedenis en nog steeds gemaakt met traditionele technieken. Deze extravagante pakken worden gedragen door matadors in Spanje en zijn volledig met de hand gemaakt. Tegenwoordig worden deze ontwerpen nog steeds met de hand verfraaid, met borduurwerk van bloemen, kralen, draadwerk en gouden details in traditionele of unieke patronen. Deze patronen hebben soms ook een betekenis of verwijzen naar een heiligen. Het bovenstuk wordt gemaakt van 7 lagen stof om zo de torso van de matadors te beschermen.

Het pak van de matadors is beïnvloed door traditionele kleding van de lagere klassen in Spanje. In de 18e eeuw waren matadors in elke kleine stad in Spanje aanwezig en werden ze behandeld als royalty’s, gekleed in goud om hun status aan te geven. De oorspronkelijke versieringen waren galos de platas, ontwerpen vergelijkbaar met militaire insignes van edelen uit die tijd. Het ontwerp veranderde toen de Spaanse schilder Francisco de Goya werken maakte die stierenvechten en de ontwerpen van het pak combineerden met Franse koninklijke stijlen. In de 19e eeuw evolueerde het uniform verder, waarbij het jasje tot aan de ribbenkast werd gesneden en zilver werd gebruikt om de lagere matadorste onderscheiden van de elitevechters die goud droegen. Het gouden tintje en de glinsterende gouden kralen in de zon gaven het ontwerp de naam el traje de luces, oftewel “lichtpak”. De kleding van stierenvechters zijn direct herkenbaar en beïnvloedt nog steeds de wereld van de haute couture. Verschillende bekende ontwerpers, zoals Giorgio Armani, Ralph Lauren, Dolce en Gabbana en anderen, hebben kledingstukken gemaakt die zijn geïnspireerd op el traje de luces.

BETEKEND EL TRAJE DE LUCES VOOR MIJ

Stierenvechten is voor de meesten controversieel omdat er spraken is van dierenleed. Maar toch heeft het een grote invloed in de Spaanse samenleven waaronder mijn eigen. Ik ben zelf ook Spaans, en mijn opa en oom waren zelf ook een stierenvechters. Een matador is iemand die zijn status op eist door zijn leven te geven aan het gevaar. Zo iemand heeft moed en kracht. Het is een vorm van kunst waarin fijne vaardigheden en technieken worden toegepast. Een dans tussen mens en dier waar spanning en emotie meebrengt.

Bij ons thuis delen wij dezelfde opvatting. In onze woonkamer prijkt een indrukwekkend schilderij van 2 bij 2 meter, dat een matador toont die in een gracieuze dans met een stier verwikkeld is. Dit kunstwerk symboliseert voor ons een stukje van onze cultuur, dat we als familie graag koesteren en behouden.

VERWERKEN IN EIGEN WERK

Ik wil een jas maken geïnspireerd op een bovenstuk van een lichtpak. Dit ga ik maken van een bestaande spijkerjas, om zo een hedendaagse versie weer te geven. Op de jas wil ik stukken denim monteren om het model van de bestaande jas aan te passen. Zoals aangegeven werd alles met de hand geborduurd ik heb hier te weinig tijd voor. Hierom ga ik de denim ingraveren met zelfgemaakte patronen. 

Tijdens de les ontving ik waardevolle feedback, wat me op een idee bracht om mijn eigen cultuur te verwerken in mijn ontwerpen. Ik kon niet anders dan denken aan mijn Spaanse opa en het prachtige schilderij van een Matador dat in mijn huiskamer hangt. Het bracht me op het idee om in plaats van een broek een jas te maken, geïnspireerd op de kleding van een matador. Op deze manier kan ik mijn ontwerp een unieke en persoonlijke betekenis geven door het gebruik van eigen patronen en tegelijkertijd een eerbetoon breng aan mijn culturele achtergrond. 

Digitale uitwerking

Schetsen

Concept broeken

1: Tekening geïnspireerd op de Schepping van Adam van michelangelo. Op 1 voorbeen of over beide benen.

2: Tekst op kont zak. Omdat mensen vaak naar iemands kont kijken, bewust en onbewust vindt ik het leuk om een kleine boodschap aan de kijker te geven.

3: Tekst met illustratie voorzak.

4: Patroon van planten op broek of deel van broek.

5: Kleine insecten op verschilende plekken.

Tijdens mijn 2D-project heb ik van denim broek kunstwerken gemaakt. Nu wil ik dit concept graag voortzetten in atelier. Mijn plan is om tekeningen in tattoo-stijl te creëren, geïnspireerd door beelden uit mijn persoonlijk archief en bestaande kunstwerken. Deze ontwerpen zijn gebaseerd op tattoos die ik zelf prachtig vind, maar die ik niet permanent op mijn lichaam wil laten zetten. Door ze op kledingstukken aan te brengen, kan ik ze dragen wanneer ik dat wil, en zo mijn eigen stijl uitdragen.

Semester 1: Infinitas sieraden

Het woord infinity (oneindig) is afgeleid van ‘infinitas’, een Latijns woord dat eindeloos of eeuwigheid betekent. Infantias sieraden bestaat uit glas dat bij alle drie de sieraden uit één stuk is gemaakt en oneindig doorloopt. Wat dus symbool staat voor de eeuwigheid. In twee van de drie sierraden is ook een driehoek verwerkt in het frame. Dit staat voor harmonie. Tijdens Atelier heb ik geleerd hoe je klein met glas kan werken, verschillende smelt technieken en hoe je moet solderen. Ik ben blij met mijn eind werk. Het is nog niet perfect maar ik vindt dat ik al goed onderweg ben. Volgend semester probeer ik hiermee door te gaan.

Presentatie vorm

Bij de presentatie wil ik de sierraden op een stuk purschuim zetten. Hierdoor komen de sieraden hoger te liggen waardoor het beter opvalt. Tijdens het spuiten kwam ik er achter dat het purschuim blauw is inplaats van wit. Hierom ga ik deze nog wit verven. Wit valt niet op waardoor de sierraden kunnen stralen.

Solderen en polijsten

Tijdens het solderen ging er wel eens iets mis. Doordat het glas fragiel is en metaal juist hard kon ik geen druk op het glas zetten. Hierom moest ik heel voorzichtig een frame om het glas heen bouwen. Dit ging goed totdat ik de armband per ongeluk uit mijn handen liet vallen. Gelukkig was er alleen een hoek afgebroken en kon ik het nog repareren.

Schets sieraden

Omdat het glas een organische vorm heeft wil ik het frame juist met rechte vormen maken. Dit geeft een goed contrast en maakt het spannender. Ik heb gekozen om drie vormen uit te werken als een ring, armband en een oorbel. 

Gekozen vormen

Vanuit deze acht vormen ga ik er drie uitwerken tot een sieraad. Dit ga ik doen met messing platen en zilverdraad. Ik ga eerst kijken welke vorm het best geschikt is voor een sieraad. 

Vormen

Na feedback heb ik besloten om zoveel mogelijk testen te maken. Vervolgens kies ik drie vormen uit die ik uit ga werken als sieraden. Ook heb ik er voor gekozen om organische vormen uit te werken. 

Testen

Voor atelier wil ik veder werken met het materiaal glas. Mijn idee is om hier sierraden van te maken. Eerst ga ik verschillende testen maken hoe ik klein met klas kan werken.

  • Glas buigen
  • Glas draaie
  • Glas snijden
  • Glas Branden
  • Glas plakken
  • Werken met mal

Ik wouw een vlinder maken om te testen hoe klein ik kon werken met het glas. Dit lukte alleen vond ik het niet echt mooi. Hierom heb ik ervoor gekozen om voor organische vormen te gaan. En dus niet perse iets te maken waarin je al ziet wat het is. Helaas is de vlinder bij de laatste toevoeging uit elkaar gebarsten.